Ugens debat: Er den kollektive trafik stadig coronaramt? Omkring 85 procent af belægningen fra tiden før corona er status for den kollektive trafik i Danmark. På ing.dk var der ikke den store overraskelse over det tal blandt de mange læsere, der deltog i debatten.
Wi-Fi-udvidelse udløser dansk ekstraregning på 100 millioner kroner S-togets signalsystem skal flytte sendefrekvens, da 480 MHz i nedre del af 6 GHz skal bruges til ulicenseret Wi-Fi i hele Europa. Det giver en dansk ekstraregning på 100 millioner kroner, fordi S-togets signalsystem bruger mere båndbredde end andre europæiske bybaner.
Medier: Folketinget afsætter milliarder til nye veje Der er blevet plads til både en 3. Limfjordsforbindelse over øen Egholm, en Marselis-tunnel i Aarhus og dele af en Hærvejsmotorvej i aftalen om fremtidens infrastruktur, som præsenteres i dag, erfarer en række medier.
Ugens debat: Er kørselsafgifter vejen frem? Med sin nye klimaplan lægger IDA op til mere cyklisme og kollektiv trafik, hvilket vil kræve en omlægning fra bil- til kørselsafgifter. I debatten på ing.dk affødte det både kritik og mange alternative forslag.
Overblik: Førerløse S-tog skal køre i ukendt land DSB skal ind i et udviklingsprojekt, når sensorsystemer, fysisk sikring og intelligente kamerasystemer skal spille sammen på den 170 km lange S-togsbane.
Ukendt ekstraregning truer signalprogrammet: Alt radioudstyr på S-toget skal ændres Budgettet for S-togets nye signalsystem, CBTC, indeholder ikke en post til at tilpasse sendeområdet til nye krav fra EU, som er indført for at gøre plads til mere ulicenseret Wi-Fi . Prisen er ukendt, men ændringen er en omfattende opgave, som passagerne også kommer til at mærke.
Stor udvidelse af wifi forsinkes i Danmark: S-toget holder i vejen Mens store dele af Europa står klar til den største kapacitetsudvidelse af wifi i over ti år, så må danske internetbrugere væbne sig med tålmodighed. Der er endnu ikke fundet en løsning, så S-togsnettets signalsystem kan fungere side om side med wifi-udstyr i 6 GHz-frekvensbåndet.
Hvordan bliver S-toget førerløst? DSB kommer med sit bud senere i år Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Kritik af DSBs rolle i udbud af nye S-tog Det er endnu uklart, hvilken rolle DSB får, når fremtidens - efter planen førerløse - S-tog får sin debut. En potentiel ny operatør kritiserer rollefordelingen i et brev til transportministeren.