Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Podcast: Grøn beton fra dansk fabrik og en forsinket elektrificeringen af jernbanen
Banedanmarks tidsplan for elektrificeringen af den danske jernbane ser ud til at skride på flere strækninger.
Letbane i Odense forsinket otte måneder
Det er endnu uvist, hvad forsinkelsen vil koste projektet i kroner og ører.
Københavner-letbane vil blive langsommere end bilen
En letbane har en større kapacitet end busruter, men er billigere end en metrolinje. Derfor satser København på en letbanelinje, men letbane-planerne får hug fra flere sider.
Spørg Fagfolket: Hvorfor ruller rulletrapperne omvendt på Nørreport Station?
En læser undrer sig over, hvorfor de gængse regler om at holde til højre ikke gælder på Nørreport Station. Metroselskabet forklarer, hvorfor det forholder sig omvendt lige præcis her.
21 ulykker på halvandet år: Bilister overser letbanetog i Aarhus
En ny opgørelse over ulykkerne på Danmarks første letbane viser, at de øvrige trafikanter i alle tilfælde har overset togene, og at venstresvingende biler er den største udfordring.
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden
En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge
Køge Nord station står klar til maj og bliver stoppested på den nye København - Ringsted bane. Men forbindelsen til Køges eksisterende station har kun ét enkelt spor. Kommunen kalder det en »betydelig flaskehals i togsystemerne.«
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen
Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Aarhus Letbane: “Vi får først et almindeligt år i 2020”
Det har været en så kompliceret proces at koble en letbane sammen med to jernbaner, at Aarhus Letbane først kan se frem til ordinær drift i 2020, siger direktør.
Københavns politikere vil have mere letbane og metro
Ny letbane langs den trafikerede Frederikssundsvej og ny metrolinje til Amager står på ønskesedlen. Bare ikke på Christiansborg.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Apples kort har nu rutevejledning med offentlig trafik - recordere.dk
Nu har Apples kort også fået mulighed for at vise ruter der går via offentlig trafik.
Regeringsplan: Kommuner overtager ansvaret for regional trafik
Regionerne skal med regeringens nye reform afhænde ansvaret for bus- og togtrafik såvel som ejerskabet af trafikselskaber som Aarhus Letbane. Ansvaret for trafikken i hovedstadsområdet er ikke afklaret i regeringens udspil.
Teknisk briefing: Det ved vi om de kunstige øer ved Avedøre
Efter et pressemøde hvor det stod ganske småt til med konkrete informationer, er der kommet en række faktuelle ting frem om det ambitiøse københavner-projekt.