Sikkerhedschef: Vi kender ikke baggrunden for vindrestriktioner på Vestbroen
Banedanmark erkender, at man ikke kender baggrund for vindkrav på Vestbroen, selvom man for nylig har strammet dem.
Havariundersøger: »Vi undersøger alle dele …også kongetappen«
Vragdele fra ulykken på Storebæltsbroen hober sig op hos Havarikommissionen midt i en tidskrævende opgave med at registrere alt.
Løsrevet lastbiltrailer ramte ulykkestoget på Storebælt
Skaderne på det havarerede IC4-tog på Storebæltsbroen blev især forårsaget af en lastbilstrailer, der rev sig løs, oplyser havariundersøger.
Mysteriet om godstogene på Billundbanen
Transportministeriet undrer sig. Trafikstyrelsen undrer sig. Hvorfor vurderede Banedanmark, stik imod Folketingets beslutning, at der skal køre godstog til lufthavnen i Billund?
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Konsulentbistand for 2,3 millioner fangede ikke eklatante budgetfejl i Ringsted
Opsigtsvækkende fejl i budgettet førte til, at ombygningen af Ringsted Station blev fordyret med 118 procent, selv om myndighederne købte konsulentbistand fra tre forskellige virksomheder.
Efter flere års forsinkelse: Nu har Banedanmark sat Signalsystemet i drift - på 77 kilometer
Banedanmark sætter det første digitale jernbanesignalsystem i drift på strækning på 77 kilometer. Kontrakten gælder i 25 år.
Kun to bud på signalsystemets plan B: Derfor steg prisen med 138 pct.
100 millioner kr. forventede Banedanmark, at det ville koste at beskytte de gamle signaler mellem Roskilde og Holbæk mod magnetfelter fra køreledninger. Men foreløbig laveste bud lyder 238 mio. kr.
Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken
Den gode nyhed: Udbygningen af det nye signalsystem går næsten som ventet. Den dårlige: Immunisering af de eksisterende signaler er så dyrt og besværligt, at der ikke længere er noget alternativ for den danske jernbane.
Ny Ringsted-bane til ti milliarder åbner uden et eneste lyntog
DSB undlader at sætte lyntog, som kan fragte passagerne hurtigt mellem Sjælland og Fyn, ind på den nye jernbane mellem København og Ringsted. I stedet åbner den med ét regionaltog i timen til Nykøbing Falster.
Ministerium efter budgetfejl på 118 procent: »Det er svært at se grundlaget for en fundamental kritik«
Ombygningen af Ringsted Station er blevet fordyret med 118 procent. For at finansiere fordyrelsen må jernbaneprojekter for 325 millioner droppes. Men Transportministeriet afviser, at der er grundlag for »en fundamental kritik af projektets anlægsbudget«.
Ministerium efter budget-fejl på 118 pct: »Det svært at se grundlaget for en fundamental kritik«
Ombygningen af Ringsted Station er blevet fordyret med 118 procent. For at finansiere fordyrelsen må jernbaneprojekter for 325 millioner droppes. Men Transportministeriet afviser, at der er grundlag for »en fundamental kritik af projektets anlægsbudget«.
DSB har forbedret mobildækningen i sine tog
En dårlig mobilforbindelse i toget bør snart være fortid. DSB har nemlig været i gang med at installere signalforstærkere i hovedparten af sine tog. Det fortæller Banedanmarks tekniske direktør Søren Boysen til ing.dk.
Nu kommer der bedre mobildækning i togene - recordere.dk
DSB har i al stilhed installeret mobile signalforstærkere i en række af deres togserier.
Miseren om Ringsted Station – her får du overblikket
Ingeniøren har over de seneste uger afdækket et usædvanligt forløb i ombygningen af Ringsted Station, som er blevet fordyret med 118 pct. Og må gøres om inden for få år.