Efter flere forsinkelser: Letbane til Grenaa er åbnet
Efter sidste godkendelse er kommet på plads er Letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa åbnet efter flere omgange med forsinkelser. Letbanen opfordrer passagerer til at væbne sig med tålmodighed overfor forsinkelser i begyndelsen.
Den seneste signalfejl: Systemet ved ikke, om der er rødt eller grønt
I helt særlige situationer mangler det nye signalsystem på Sjælland overblik over, på hvilke delstrækninger togene kan køre ind. Leverandørens rettelse kom ikke som lovet, og Banedanmark er langt fra tilfreds.
Forskning har sat en stopper for revner i jernbaneskinner af hårdt stål
I samarbejde med forskere fra DTU er Banedanmark blevet klogere på, hvordan en bestemt type jernbaneskinner, såkaldt hovedhærdede skinner, skal vedligeholdes for at undgå revner.
Så er den gal med togsignalerne igen: Premiere på Sjælland må udskydes
Banedanmark har fundet en sikkerhedsfejl i det system, som skal styre togene på Sjælland, når de går over til nye signaler. Derfor kommer systemet tidligst i brug på første strækning i slutningen af året.
Godsoperatør: Kun ét spor i Sønderjylland vil sende flere lastbiler på vejene
DB Cargo støtter Region Syddanmarks appel om at få opgraderet de 12 km jernbane mellem Padborg og Tinglev, der er den eneste enkeltsporede flaskehals mellem Stockholm og Messina-strædet i Italien.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen
Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.
Havarirapport: Stærk vind på Storebælt vil kunne vælte fejlramt lommevogn
Ved vindhastigheder på 21,8 meter i sekundet eller derover vil vinden kunne vælte traileren af lommevognen, hvor kongetappen sidder løs, konkluderer en foreløbige havarirapport om togulykken på Storebælt.
Elektrificering af jernbanen hviler på enorme usikkerheder
Banedanmark udskyder nu elektrificeringen af en række strækninger med flere år. Signalprogrammet og manglende aftaler med entreprenørerne vækker bekymring for den nye plan.
Togoverfarten Rødby-Puttgarden stopper til december
Afviklingen af togoverfarten til Tyskland via Rødby-Puttgarden skyldes fremtidig sporarbejde. På sigt vil togoverfarten i stedet ske via Fyn og Jylland.
Podcast: Grøn beton fra dansk fabrik og en forsinket elektrificeringen af jernbanen
Banedanmarks tidsplan for elektrificeringen af den danske jernbane ser ud til at skride på flere strækninger.
Banedanmark: Risikoen for elektrisk stød på København H er minimal
Banedanmark udskyder sikkerhedsarbejde på Københavns Hovedbanegård på ubestemt tid. Det medfører en »teoretisk risiko« for elektrisk stød, oplyser styrelsen.
Forsker: Derfor er potentialudligning vigtigt for jernbaner
Banedanmark bliver kritiseret for at udskyde potentialudligning på Københavns Hovedbanegård. DTU-lektor forklarer den særlige form for sikring mod elektrisk stød.
Banedanmark om udskudt sikkerheds-forbedring: »Det er ikke lovpligtigt«
Banedanmark bliver kritiseret for at udskyde sikkerhedsarbejde på Københavns Hovedbanegård af økonomiske hensyn. Sikringen ville have været lovpligtig, hvis anlæggene havde været nye.